Storytelling for a sake of storytelling is bad. Even in movies. // Много сторителлинга — вредно. Даже в кино.

When the authors of the series after its release publish such sheet “how it actually happened” (large digits are episodes numbers) — this is a good sign that someone has got too carried away with storytelling. Let’s create useless time jumps of the 3 main characters stories to torment our audience with speculations until the end where they get that aha-moment “finally that puzzle all came together”. But it wasn’t a real puzzle in the first place. It was that somebody wrote a shitty script, another somebody approved it, and no one in his clear mind stood up and said: “Hey, that’s going to be a total mess”.

It’s all the same with presentations. Storytelling is an effective tool for creating interest. But it’s not needed everywhere. You wanna motivate or entertain people — go for it. But if you have a complex analytical report for 50 pages, then your attempt to make an exciting story out of it will turn out as something exciting, but totally incomprehensible. It is okay to be just interesting, not exciting.

P.S. As to the Witcher series — I don’t understand why they created such nonlinear narrative out of a very linear set of short stories of the original author Andjey Sapkowskiy.

P.S.S. Moreover, it is more dangerous to mess with a timeline of stories when they are separate stories (with different characters, different goals and so on) — the probability of a resulting total chaos is very high. It is much safer to try such timeline experiments with “The Wizard of Oz” or “Lord of the Rings”, for example. They all follow a monolith story, with not so many characters, locations and circumstances — so the probability of resulting chaos is low. Just look at LOTR — on any page the character (Frodo, Aragorn and so on) is somehow walking or helping to walk other towards the fucking mountain. Even if you mess with the timeline — it still will be looking quite logical: the characters are trying to achieve their shared ultimate goal — get rid of the Ring. But it is not the case with the original “Witcher” set of stories. They are quite disconnected at first.

— In Russian —

Когда авторы сериала после его выхода публикуют вот такую простыню «а как оно на самом деле там все происходило» (крупные цифры — это номера серий) — это хороший показатель, что кто-то слишком увлекся сторителлингом. Нам мало обычной линейной истории 3-х главных героев. Давайте нарежем эти 3 истории в непоследовательный временной винегрет, а потом сведем в конце в единую историю. Так зрители будут терзаться догадками, а потом «Оу! Сошелся пазл». Только это не пазл сошелся, а кто-то изначально херово написал сценарий, потом еще кто-то утвердил и никто из адекватных людей не сказал, что выходит каша.

C презентациями такая же история. Сторителлинг — это инструмент создания интереса. Но не везде он нужен. В продаже — вполне. В развлечении — конечно. Но если у вас сложный аналитический отчет на 50 страниц, то попытка сделать захватывающую историю обычно заканчивается захватывающей, но совершенно непонятной историей. Достаточно просто быть нескучным и понятным.

P.S. Что до сериала — я не так и не понимаю, зачем его создатели нагородили такой нелинейный и разорванный по временам сюжет, если в исходнике Анджея Сапковского это было вполне линейной последовательностью коротких рассказов.

P.S.S. Более того, гораздо опаснее играть с временными рамками историй, когда сами истории особо не связаны друг с другом (речь про исходные первые рассказы «Ведьмака» Сапковского). В таком случае вероятность итоговой каши возрастает многократно. Гораздо безопасней мешать временной винегрет, если это «Волшебник Изумрудного города» или «Властелин Колец». Обе книги следуют своей единой истории, с не таким большим количеством персонажей, локаций и обстоятельств — поэтому каши получится меньше. Например, «Властелин Колец» — какую страницу не возьми, герой (Фродо, Арагон и т.д.) идут или помогают опосредованно или напрямую идти другим героя к долбанной горе. Даже если вы устроите кашу со временем — это все равно будет выглядеть логичной историей: герои пытаются достичь своей главной общей цели — избавиться от Кольца. Но это не случай исходного «Ведьмака» Сапковского с его набором разрозненных историй.